Sikap orang-orang munafik

Firman Allah yang bermaksud:

Orang-orang munafik, sama ada lelaki ataupun perempuan sebahagiannya dengan sebahagian yang lain adalah sama , mereka menyuruh membuat mungkar dan melarang membuat yang makruf dan mereka menggenggankan tangan ( bakhil ). Mereka telah lupa kepada Allah , maka Allah melupakan mereka . Sesungguhnya orang - orang munafik itu ialah orang - orang yang fasik .

Allah mengancam orang - orang munafik lelaki atau perempuan dan orang - orang kafir dengan neraka jahanam . Mereka kekal di dalamnya . Cukuplah neraka itu bagi mereka ; dan Allah melaknat mereka ; dan bagi mereka azab yang kekal . ( At-taubah;ayat 67-68 )

Diantara ciri utama orang - orang munafik dalam kegiatan hidup mereka ialah mereka suka menyeru kepada kemungkaran , menganjurkan perkara - perkara maksiat dan juga dosa . Perkara mungkar itu seperti dusta , rasuah , menipu , riba , zina , pergaulan bebas , bercouple dan banyak lagi . Mereka cenderung kepada maksiat dan mencenderungkan orang lain ke arah maksiat .

Apatah lagi jika kemungkaran itu terlalu dihebahkan , dianjurkan dan dilindungi . Seperti judi yang diizinkan dengan berlesen , arak yang tiada sekatan seolah - olah ia minuman biasa , program hiburan yang melekakan dan sebagainya .; sehingga kemungkaran sudah menjadi kelaziman atau kebiasaan dalam masyarakat dan negara . Pergaulan bebas dan dedah aurat jadi perkara biasa di depan mata , sehingga tidak ada yang menegur apatah lagi menentangnya . Sama ada mereka mendapat keuntungan duniawi melalui kemungkaran ataupun mereka mempunyai motif jahat untuk meruntuhkan makruf yang dianjurkan oleh nabi Muhammad S.A.W. Akhirnya , yang mungkar itu sudah tidak dipandang mungkar . Malah antara mungkar dan makruf sudah bercampur sebati menjadi satu . Sampai satu tahap manusia sudah tidak melihat yang makruf sebagai makruf dan mungkar sebagai mungkar , antara makruf dan mungkar seolah - olah berwajah sama .

Apa yang jelas ialah sikap mereka telah didedahkan oleh Allah melalui ayat 67 surah at-Taubah , maksudnya : "Orang - orang munafik lelaki ataupun perempuan sebahagian dengan sebahagiannya yang lain adalah sama , mereka menyeru yang mungkar dan melarang berbuat makruf..." Mereka bermuafakat melaksanakan program ke arah mungkar dan menentang yang makruf .

Antara perbuatan mungkar yang paling menonjol dan mudah dilihat sekarang ini ialah mendedahkan aurat dan pergaulan bebas . Perintah dan kewajipan untuk menutup aurat sudah jelas diterangkan di dalam al-Quran dalam surah An-Nuur ayat 30 dan 31. Ayat ini menyeru kita menjaga pandangan daripada melihat yang haram dan bermata keranjang . Ciri - ciri pakaian muslimah juga dinyatakan dalam ayat ini - bertudung dan labuh menutupi dada .

Sedihnya , masih ramai yang ingkar dengan ayat ini . Program televisyen yang memaparkan wanita muslimah yang mendedahkan aurat , lelaki dan perempuan yang bergaul bebas , pakaian wanita yang menyerlahkan bentuk dada dan berjeans ketat , sangat mudah ditonton di semua siaran tv . Ciri - ciri munafik yang bersarang dalam diri orang -orang seperti ini dapat diperhatikan . Stesen tv ghairah mempromosikan rancangan - rancangan hiburan . Ada konsert amal , pertunjukan show untuk mengutip derma . Kalau buat iklan komersial , pasti ada wanita cantik yang mendedah aurat yang akan dipaparkan sebagai watak iklan . yang pentingnya barangan yang diiklankan mendapat sambutan dan orang ramai seronok melihat iklan tersebut .










-ya tuhanku... apa yang aku buat selama ini....... ampunilah segala dosaku ... aku bersyukur atas segala pemberianmu ini ... tp, aku lalai.... ampunilah dosaku ,tuhanku..


Asma ul husna

Doa pagi

Doa taubat

Doa Qunut dan terjemahan Bahasa Melayu

Selawat Syifa

Zikir Munajat

Zikir

Movie- Taubat